Kickan opererad i Gammelstad

2011-06-15
Igår var då dagen, när Kickans knöl skulle bort med knivens hjälp. Vi lämnade henne klockan 08.00 till Djursjukhuset i Gammelstad. Hängde rent på låset, och drog startnummer ett i kö-lapperiet! (ler) Vi fick samma veterinär som förra gången, så han och Kickan hade fullt puss-kalas. Han var ovanligt kärvänlig med henne, för att vara veterinär, lät rent henne pussa honom i ansiktet! Men sen när han skulle gå iväg med henne, då la hon i parkeringsbromsen och tittade på mig med jordens största och olyckligaste ögon! Det skar i hjärtat kan jag säga! Man har ett system i Gammelstad, som inte känns så bra för en med planerad tid, men som måste till för att klara akuta patienter. Det innebär i korta drag, att alla lämnar in sina hundar som har op-tider redan klockan åtta, och sen blir man uppringd när de är färdiga. Är väl lite sådär när man har långt, men samtidigt är det ju ett trygghetssystem att mest akuta fall går först. Jag känner mig i alla fall trygg med dem på det här stället, och de har en fantastiskt trevlig och tillmötesgående rådgivning via telefon, bara det höjer total-betyget med mycket.

Medan Kickan var hos veterinären, gjorde vi bort både planerade och oplanerade ärenden. Pappa var till Swecon och hälsade på lite "kollegor", medan jag och mamma passade på att få lite social träning med Danica och tog en promenad. Sedan gick mamma också in en stund, och då körde jag lite allmän lydnad en stund. Sen blev det en snabbis på Biltema, detta så kallade "gubbdagis". Men jag vet inte hur det går ihop, för pappa och Danica väntade i bilen medan jag och mamma drog ett varv... (ler) Mamma köpte lite badleksaker till ungarna, typ pip-anka, mm. Blev toppen-uppskattat! Därefter råkade jag få syn på Djurmagazinet, så då fick Danica följa med ett varv och social-träna ännu mer. Hon var jätte-duktig!
Efter det tyckte vi det började bli dags för en hamburgare i Gammelstad, och sedan hade vi fått nog i värmen och åkte till Sunderbyn och våldgästade mina svärföräldrar ett tag. I förhoppning om att det snart skulle ringa från Djursjukhuset... Medan vi var där kom jag på att Jula kunde ha sortimentsaskar som jag inte hittat på Biltema, så efter nån timme åkte vi dit och kollade. Jag hittade det jag behövde, men nu började Danica vara less på att vara själv med pappa i bilen, och dessutom var det en tjej med en hund som tydligen tyckte det var skoj att gå varvlopp runt bilen när Danica skällde. Trots att vi hittat ett tomt hörn på parkeringen... Så då gick jag ut och hämtade henne, och gick och satt mig utanför Jula och väntade på mamma med henne. Hon provade inte öppna munnen! När mamma var klar bad jag henne gå och snabb-kika på Jysk, om de hade en likadan lamell-gardin som svärmor hade i inglasningen. Lucky me, hade de bara 2 st kvar, och därför såldes de ut för halva priset! Så nu har jag fixat mer jobb till Robert... (ler)
Efter detta tyckte vi det måste börja vara klart i Gammelstad strax, så vi snippade bara in på Coop och köpte lite go-fika till personalen i Gammelstad, och trots att de inte ringt så åkte vi sedan dit. Jag gick in och gav dem fika-brödet, och betonade att det inte hade med dagens besök att göra, utan främst var till de trevliga tjejerna i reception och rådgivning. De blev jätte-glada! Kickan var inte riktigt vaken ännu, så jag fick sitta en stund och vänta. Jag pratade med en trevlig karl men en pointer som fått hund-stryk, när jag hörde nån bakom mig som sa : - Ja, där har vi nog matte!
Då släpade Kickan veterinären till mig! Jag tog henne, och gick ut med henne i bilen, och sen gick jag tillbaka för att få höra hur det gått och vad som gällde. Det var en jätte-gullig tjej som opererat henne, Kristina hette hon. Väldigt duktig och mån om att förklara allt, och inte besvärad av mina frågor. Det visade sig att jag haft rätt i mina funderingar om fettknöl eller inflammerad talgkörtel. Det var typ nån kombination, och normalt sett försvinner de av sig själv. Men i och med att denna spruckit och var inflammerad, tyckte hon det varit helt rätt att plocka den, i synnerhet med ett gäng rötmånader framför oss! 
Sen var det äntligen dags att styra kosan hemåt igen, och nu var klockan runt 15.30... En lång och jobbig dag, och både jag och tjejerna slocknade i bilen på väg hem.
Kickan hade tratt på sig, men det var så varmt i bilen och då hon ändå var så groggy och främst ville sova, tog jag bort den. För hon har varit så duktig innan op, och låtit plåstret var ifred. Men när vi kom hem, hade hon plockat bort det, och fått såret att börja blöda. Så det blev omläggning direkt, och på med leukoplast (enda plåstret som sitter!) och nya kompresser. Men även detta var hon och drog i, så det började blöda igen. Så nu får hon ha tratt i alla fall, för övriga gänget låter bli hennes plåster. Men så farlig hon är med detta plast-vidunder runt huvudet! Jag har en rejäl blåtira på ena vaden att hennes påkörning! Hon dunkar i allt och alla, och kan absolut inte ta det lugnt. Så jag ser verkligen fram emot att ta bort den, men som det ser ut nu blir det då minst att hon har den även i morgon. Har lagt om såret i eftermiddag igen, och det såg bara fint ut!


Mamma kom på att om hon höll upp händerna genom takluckan,
styrdes luften bättre ner mot Danica...


... som tyckte det var jätte-skönt!

När vi kom hem var det ett gäng glada ungar som mötte. Det blev bara i med mat i både dem och mig, innan det var dags för kvällsvallning. När jag sen skulle ta mina sortimentslådor, visade det sig att en hade "försvunnit". Den visade sig tydligen bli perfekt till säkringar, så nu var det bara att skicka svärmor på Jula igen. Men de har fixat det idag, så jag får dem väl rätt snart hoppas jag! Om inte annat ska Robert på flyguppvisning i Luleå på söndag.

Badleksakerna blev ännu mer poppis än jag hade trott. Niki valde snabbt ut en groda, och de andra var snabbt och högg en pipis de med. Klockan fem i morse vaknade jag av att Niki var i full gång med grodan, och det pipljudet var inte godis i morgon-trötta öron kan jag meddela! Idag kom jag på att det var ju faktiskt badleksaker, så jag kastade i dem i badbaljan i rastgården, och det blev ett nytt spännande äventyr och ivrigt plaskande trollungar. Mamma kunde knappt slita sig från att leka med dem, när hon och pappa var förbi innan de åkte på skogsnolia i Umeå.
Så trött som jag var efter gårdagen, hade jag tänkt ta en lugn dag idag. Istället har jag städat och joxat på hela dagen, men tyvärr i små-plock som inte syns så mycket... Men det behövdes!

Nu har klockat dragit iväg igen, men nu är jag hyffsat ajour här på bloggen också, så i morgon kanske jag får en hyffsat ledig dag i hundfabriken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0