Kickan 5 år!

2011-07-24
Idag fyller allas vår race-valps-mamma, Kickan, 5 år! Tänk så trist att vi missade hennes 3 första år, men samtidigt så skönt att vi kunde se till att hon inte fick fler dåliga år heller. Jag tror hon är rätt nöjd med sitt nya hem...
I natt gick det åska utav bara 1000:an! Det brukar oftast följa antingen Kalix- eller Sangis älv, och vi ligger ju inte bredvid någon av dem utan snarare i mitten. Så vi brukar mest få följa sådana event på avstånd. Eftersom vi knappt haft nåt regn i sommar, så var det första åskan vi hörde också. Ena blixten kom samtidigt som smällen, men sen höll det nog sig till älvarna i alla fall, för när jag räknade var det aldrig närmare än 5 sekunder och har jag förstått det rätt kunde man räkna med x3 för att få ungefärligt km-avstånd. Inte som jag tidigare trott, 1 km / sekund. Senna har varit rädd för åskan sen han var liten, för det var nog senast vi hade ett liknande oväder. De andra har inte brytt sig om det som hittills varit, men inatt var Niki ordentligt rädd, och under de värsta smällarna hade vi alla hundarna utom totalt obrydda Kickan i sängen. Hade de kunnat, hade de nog krypit in i en, men de nöjde sig med att ligga på och runt som tur var! (ler) När de värsta smällarna var över, var det bara Niki och Senna som var upp-stressade. Senna som har för varm päls för att vilja vara i sängen, sov mellan oss mer än halva natten. Stackarn! Särskilt mycket regn blev det dock inte. Eller det kom rätt mycket i mängd på väldigt kort tid, men det är ju så torrt i markerna att det räckte föga. Men vi får väl hoppas på lite mer under dagen!

I helgen har Robert fått hjälp av svärmor och svärfar med snickerierna på farstun och bron, så det har räntat väldigt bra. Dock blev det en omkonstruktion, så jag gav mig med mina vinklar som jag ville ha, men jag blev jätte-nöjd. Tyvärr tröt materialet, så riktigt 100% färdigt kan de inte göra. Svärmor har grundmålat hela farstun, medan gubbarna snickrat. Ska bli så skönt när det blir färdigt!


Bad-drottningen, Kickan, fyller 5 år idag!


Tänk om alla ungar vore lika klok som Kickan! Det tar inte länge så
slutar hon flåsa, när hon tar hjälp av badbaljan i värmen.





Husse är på besök i rastgården.


Penske-puss myser med leksaks-lejonet.


Åsk-harpalten-Senna


Fina-fina Molly. Ser ni hur mycket Samojed det trots allt är i Senna?!
Leendet går igen hos alla valpar!



Blandis mellan Jämthund och Chow-chow, inte alldeles vanligt. Men
han var stilig denna 10-åring!



Baskeri-dag på torget. Vi hade bussen och rally-bilen där.


Sålde lite alster också...


Vår fina present från härliga Roland och Hjördis från Karlstad! De var
förbi och spanade in våra underverk, efter den trevliga kusin-träffen
i Lappträsk. De har tidigare haft en Schäfer-hane, och nu är Roland
väldigt sugen igen. Behöver jag säga att han blev förälskad i Penske?!

Super-goda jordgubbar från Björkfors, som pappa fixat åt oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0