Nyår avklarat & 11 månader passerat!

2011-01-05
Så hade man precis blivit van att skriva 2010, då är det dags för 2011! Tiden går verkligen tok-fort. Om inte annat ser man det på trollungarna, som nu är 11 månader och 3 dagar!!! Herrejösses, de ska nog börja benämnas unghundar snarare än valpar nu... Men jag kallar allihop för "ungar", och det lär de få fortsätta att heta.

Nyår gick faktiskt rätt bra. Senna var förstås rädd, och saken blir ju inte bättre att somliga idioter inte kan hålla fingrarna i styr från att smälla flera dagar före, hela nyårsafton och flera dagar efter. Var fortfarande någon som smällde igår. Hur egoistisk får man bli? Det är t o m olagligt, då Kalix kommun antagit restriktioner som säger att man bara får smälla på nyårsafton från 20-02, övrigt tid krävs särskilt myndighetstillstånd. Men ofta folk verkar bry sig! Är väl kanske som det man själv ser att det står 90 på skyltarna vid vägen...
I alla fall så var jag och pappa inne med ungarna, medan mamma och Robert hade jour i fårhagen. Fåren hade varit förhållandevis lugna, och Bella hade njutit i fulla drag när Robert stod och kliade henne. Tolla är ju lite blygare av sig, medan Ascona för ovanlighetens skull varit mest orolig över ljuden och packat sig längs in i deras "Nalovardo".
Här inne gömde sig Senna under bardisken / köksön hos pappa, medan övriga troll gnagde tjurmuskel. Penske blev lite orolig när det smällde som värst och skällde lite, men jag vet inte om jag ska tolka det som vakt eller skott-rädsla. Tror mest och hoppas på det första! Men sen fortsatte han att gnaga han med, och alla tjejer var helt oberörda.


Har-palten Senna under köksön med "morfar"

Igår var givetvis kallaste dagen i år, för det här året har ju inte varit så länge, men jag tror det var även kallaste dagen i vinter; -27,8 som värst! Var -25 när jag skulle ut med hundarna, och det var nästan så jag övervägde att vara en dålig matte och bara låta dem gå i rastgården. Men det klarade jag ju så klart inte av, utan på med kläderna och ut. Någon hjälp från Hästholmarna räknade jag ju givetvis inte med, speciellt inte då Rut börjat bli förkyld redan dagen före. Men tror du inte de kom, mina änglar Rut och Emma!!! Blev genast flera grader varmare, då man fick så välkommen hjälp, och dessutom går det ju så mycket fortare när flera kan komma ut på en gång. Ingen av ungarna verkade frysa heller, utan de ville vara ute ännu längre. Otack är världens lön! (ler)


Niki får prova Ruts mössa


Hon verkade trivas bra, och blev riktigt sur när någon av de andra
försökte ta av henne den!







Igår fick jag färdigt två uppgifter till min hundkurs, och nu återstår bara en. Normala utbildningar brukar det kännas skönt, men den här är så intressant att jag inte vill att den ska ta slut. Den sista uppgiften handlar om Etologi, och jag har precis börjat läsa Etologiboken av Ingrid Tapper. Där läste jag ett bra citat :
- Hjärnan drivs av socker och nyheter!
Såååå sant!
Tänk om man aldrig fick vara med om något nytt, bara traska på i samma spår, se samma filmer om och om igen, samma böcker, etc. Det är situationen för många hundar, och ofta inte av elakhet från ägarna, utan rent otänkthet. Man tror det räcker med promenader, men en hund behöver så mycket mer än så.
Är så intressant att gå kurser som denna, för även om mycket är sånt man redan vet, så får man en liten kick och kommer på nya saker man kan göra med sina underbara familjemedlemmar!

Började plocka bort julen igår, och i princip allt som inte lyser är nu nedplockat. Men nån stjärna och nån gardin är kvar än, för det är ju så mysigt! För att inte tala om fiberoptik-tomten och ängeln... Är ju så länge till nästa gång, så ett tag till får man njuta!

Pappa och Jackie har slocknat på soffan, i väntan på 12-slaget


Jackie och varg-nallen


Niki


Kickan


Danica


Niki


Pappa, Pirelli och Jackie




Jackie

'
Tjurmuskler på 12-slaget, var en poppis grej. Framförallt bland
tjejerna!


Pappa ser nyårstalet med Malmsjö, men sen blev det spännande
hockey-match då små-kronorna slog Kanada. Snöplig förlust sen mot
Ryssarna i semi några dagar senare... Snyft!


Ring in 2011!


Niki njuter av sin tjurmuskel




En uppspelt och rädd Senna ville inte äta sin tjurmuskel


Matt-marodören Jackie


Julen har börjat åka ner i lådor, här är det samlartomtarna från WWF
som står på tur. Har samlat sedan 1997, trevligt nu när det börjar
vara ett gäng...

Bums ner i kartongen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0