Sparris är bra!

2011-04-16
Igår berättade jag om att vindruvor och xylitol är jätte-farligt för hundar, idag tänkte jag berätta om ett bra tips jag fick av min kusin Jonas. Ett tips som han och hans sambo Sara fått, när deras Jack Russel tuggat i sig ett par glasögon och man var orolig för att splittret skulle skära i tarmarna. Då fick man höra att man skulle köpa konserverad Sparris och... så har jag för mig att det var Paraffinolja han sa att man också skulle ge. Osäker på det sista, men tror det var så. Sparrisen kapslar i alla fall in det "farliga" och Paraffinoljan smörjer dels i tarmen och så löser det upp avföringen en aning. Jag brukar ge Paraffinolja till Pricken, vår katt, då han av och till blir förstoppad. Så jag som till igår inte ens visste hur sparris såg ut, ska nu snarast inhandla en burk till att ha för säkerhets skull i kylskåpet. Rekommenderar detta till alla hundvänner, för man vet ju aldrig när oturen är framme, och konserverade saker brukar ju ha lång hållbarhet.


Köpte en ny, lite mindre aktiveringsflaska förra veckan. Meningen var
att tjejerna och Senna skulle få låna den, för Penske abonnerar på
den stora vi har. Men Penske tyckte även denna var han, och lyckades
skruva upp botten och bita sönder gängorna, redan första dagen. Så
nu är det lagat med rallycross-tejp! Jag har även tagit bort trossen som
var i korken, för att göra det lite lättare för tjejerna som inte riktigt
fått in samma schvung som Penske. En bra grej som rekommenderas,
bra hjärngympa! Finns bla på Djurmagazinet.


Verkar kanske lite dumt att göra sina "barn" beroende av flaskan,
men... I det här fallet är det faktiskt en bra grej! Niki har bestämt
att den lilla flaskan är hennes. Får nog inhandla fler... De är i en
stadig plast, så den håller för de flesta. Som inte får upp botten vill
säga... (ler ironiskt)


Penske, kungen med flaskan! Han har verkligen fått till tekniken att
dra i trossen och vippa på flaskan!


Aktiveringsbollen som ungarna fått ärva efter Aki, är mycket populär,
och används flitigt så länge husse och matte laddar den med godis!
T o m Kickan gillar den!


Niki och Jackie med aktiveringsbollen


Kickan försöker tugga ut godisarna ur Pyramiden, som man ska slå
på med tassen så den vippar åt sidorna, för att godiset ska komma ut.
Inte riktigt allt går att lösa med våld... (ler)

Vi har även en aktiveringskub någonstans, men av någon anledning blir leksakerna kvar precis där godiset tog slut eller ännu vanligare någonstans där man fastnat. Vilket innebär att man gör sina fynd när man städar!
Allehanda aktivering är bra, och det behöver inte alltid vara dyra leksaker från djuraffärer. Köttbulle under vanlig kaffekopp är en annan aktivitet vi ofta använder oss av, men den kräver mer övervakning av husse / matte, för det är obra att tugga på kaffe-koppar!

Äntligen helg, så vi får ha husse hemma!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0