Ringträning och spår!

2010-06-12
Ikväll har vi varit och tränat på gamla fotbollsplanen med Anette. Först körde vi ringträning med valparna, var ju bara tre förare så vi bytte eftersom och så fick de andra träning i form av att sitta fast och titta på. Lära sig lite att man inte kan vara i fokus jämt! Gick faktiskt bra, var framförallt Senna som skällde, men han verkar aldrig få lugn och ro den stackarn; nu när Kickan slutat löpa, då löper Wilma (Samojed) istället och ställer till det i skallen på honom. Efter ringträningen körde vi lite inkallningsövning, vilket fungerade jätte-bra om det var jag som kallade. Annars var fokus på helt annat håll. Därefter var det spårträning, där jag ivrade upp en valp med godis och sedan sprang och gömde mig. De var jätte-ivriga och duktiga, verkade gilla all träning vi gjorde ikväll. Nästa träning ska jag försöka lura med mig någon kusin och ev någon snäll moster som hjälp! (ler)
Därefter var det de stora huliganernas tur. Då fick Robert springa och gömma sig, och det funkade jätte-bra med Kickan som fick springa lös och söka honom. Hon fick även testa att söka en leksak, och det tog visserligen en stund, men hon var väldigt ivrig på att söka. Så hon blev nog ganska trött i skallen! Senna var väl inte så ivrig att söka, Anette försökte få igång honom med en leksak, men det var annat i huvet där... Men så sprang hon iväg och gömde sig, och att man springer har alltid fått igång Senna. Så till slut fick Robert hänga på i kopplet. Den lilla vettvillingen ville vi nämligen inte ha lös, av tidigare nämnda löptiks-orsaker!
När vi kom hem däckade hela gänget, men tyvärr var det ju mat-tid, så vi fick störa dem i sömnen och då blev det race ett tag igen. Men nu är det ett gäng slagna hjältar här! Senna hade däremot så tur att han fick följa med moster-Åse och springa runt elljusspåret ikväll igen, han var även igår kväll. Hade först tänkt låta Kickan fara, men hon fick ut mer av kvällens träning, så vi tyckte Senna behövde det bäst. Härligt med en sån alert och snäll moster!!!

Innan vi var och tränade var det dagens dammsugning och skurning. Drar in så förbaskat med damm från rastgården, i o m att de grävt så mycket att det i princip är sandunderlag där (tidigare var det gräs). Men nu har pappa och Robert beställt grus, så det finns hopp om framtiden!
Det roliga med när jag skurar, är att alla valpisar tidigare varit som attan att jaga moppen, precis som Senna när han var valp. Men nu har jag fått dem att lugna sig med det, och idag somnade hela gänget. När jag kommer nära Senna med moppen flyger han upp som en geting-stucken, men valparna får jag i princip skura under tassarna på. Om de orkar lyfter de ögonlocket och tittar på mig. De är såååå lugna och stabila! Är bara det här med andra hundar som är ett gissel, även om det går stadigt åt rätt håll. Jag är på alerten med min vatten-pistol!!! Mamma har handlat två nya "vapen" åt mig. Det ena är ett riktigt "gaitlin gun", som skjuter med fast stråle och långt! Himla effektivt när de skäller!!!


Robert, Jackie, Niki och Pirelli

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0