Först Eukanuba-målet!

Onsdag 2010-02-24
Igår var elvorna 3 veckor! De har ju som bekant fått tjuvstarta med Klass redan i torsdags, för att börja vänja sig med annat än mjölk. Igår tog jag kontakt med Eukanuba för att få råd angående att börja ge dem vanligt torrfoder. Jag fick prata med en fantastiskt trevlig karl vid namn Mattias. Mycket sympatisk och villig att hjälpa! Han rekommenderade att jag skulle börja de första veckorna med Puppy Start, för att det är snällare mot deras magar och mindre risk för diarré. Dessutom är det nästan som ett veterinärfoder, och har i princip samma näringsnivå som mjölken från mamman. Eftersom det var så stor kull, rekommenderade han även att Kickan skulle få sådan mat under samma period som valparna. Hon får ju redan sedan tidigare valpfoder (Puppy Medium Breed) för att det är högre energinivå, men eftersom hon var så tunn före dräktigeheten får hon nu detta ett tag.
Sedan fick jag direktnumret till Mattias, för att jag självklart var välkommen att höra av mig om det kom upp fler frågor. Det är precis så man vill bli bemött som kund, och jag kan ju tala om att om det var Eukanuba som gällde för oss tidigare, så har de definitivt inte försvagat sina aktier nu!

Det var i alla fall en populär företeelse med maten, som vi självklart blötlade ordentligt innan, samt att jag mosade alla kulor så det blev en gröt. För de har ju bra precis börjat få tänder och har ju lite dåligt med tuggförmåga. Vi gav maten i en stor skål vi fått låna av Änglarna i Kilafors, och det var hur mysigt som helst att se hur det arbetades i gruppen. Givetvis blev det lite promenader i maten, och till slut var ändå det näpnaste att en av trollen somnade i maten! De verkade må bra efteråt också, och fick göra sina behov utan problem. Jag var lite orolig eftersom två valpar haft en släng av förstoppning tidigare.
Så idag blir det fler utfordringar, varav den första redan är avklarad i morse. Så nu är jag inte längre reklampelare för Klass, utan Eukanuba Puppy Start! Tvättmaskinen hinner knappt med... (ler)

Ikväll är det dags för vägning igen.

Mor & dotter


Socker-hjärtat Penske


Ta det lugnt - alla på en gång! Första Eukanuba-målet!


Senna´s groda är populär att sova och gnaga på


En katt bland hermelinerna, eller snarare Niki på rygg i församlingen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0