Miljöträning i Haparanda

2011-09-11
Idag är det den där uschliga dagen då så mycket hemskt hände på andra sidan Atlanten... Så många galningar det finns! Lite ironiskt att detta otäcka skulle hända med Stefan Liv samma vecka... Så onödigt och så hemskt! Mina tankar går till hans familj...

I fredags var jag och mamma till Haparanda. Så fint nu när hundburarna är klara, eller de var nästan klara i fredags, men blev helt klara igår. Men i vilket fall kunde jag utan problem ha med mig tre tjejer på miljöträning! Först var jag och mamma på Hund & Jakt och shoppade loss! Vilket paradis med de fina priser de har på det mesta! Sen skeppade jag av mamma på ICA Maxi för handling till oss två-benta, så drog jag och girlsen till Djurmagazinet. Pirelli fick följa med in för första gången, och hon var sååååå fantastiskt duktig! Så följsam och uppmärksam på mig, trots att hon förmodligen gärna skulle tagit praktikplats som test-pilot! Risken var också överhängande att vi skulle åka dit för snatteri... (ler)
Sedan blev det promenader med alla tre utanför ICA Maxi medan vi väntade på att mamma skulle bli klar. De var jätte-duktiga allihop, men Kickan är verkligen inte lätt att få att gå fint i koppel! Vad gör man? Hon vet vad som gäller, hon vet också hur, men hon förtränger det lika fort. Suck! Stackarn har inte haft en bra start på sitt liv, men jag tror hon är rätt nöjd med tillvaron nu!

Innan jag åkte till Happis gjorde Jackie en liten skråma på Pirellis ögonlock. Så ironiskt då jag suttit halva fredagen och läst om ögonsjukdomar, och i synnerhet lärt mig hur viktigt det är med hela ögonlock! Men det satt rätt högt upp på ögonlocket, dvs inte i närheten av att sarga kanten, och dessutom gick det inte igenom. Pust! Pulsen han slå några slag extra innan jag rengjort och konstaterat fakta!

Idag har jag äntligen fått planterat de buskar som jag planerat för hela sommaren. En himla grävande på "stenåkern" här utanför oss, samt att skotta upp buskarna hos mamma och pappa. Moster-Rut assisterade mig, och vi knäckte nog ändå inte fler än 3 spadar innan vi gav upp och tog till det fantastiska hjälpmedlet som går under namnet "järnspett"! (ler) Ungarna gillade planeringsdagen på gården, då de fått avlösa varanda och vara ute stora delar av dagen. Sista passet, då jag städade lite i sommarens blomlådor mm, hade jag först Jackie, Penske, Senna och Danica med mig. Men Danica var på sitt skälligaste humör, så hon blev "invisad" till husse, och då fick både Pirelli och Niki komma ut istället. Så fem små troll var mina hjälpredare, och det gick oväntat bra. Senna var dock lite hårt attackerad, så han gick till slut in i farstun och vilade upp sig! Kickan fick lyx-avslutning på kvällen, då hon fick följa med mamma och moster-Rut till skogs. De skulle plocka ljung, men hittade inga. Men Kickan hon fick leka med Kongen i bla ett sandtag. Till slut var hon så trött att hon tog Kongen och sprang tillbaka till bilen och la sig. Så det var idel ädel trötta ungar på kvällen. Som det ska vara! Danica som blev invisad hade det inte så dumt hon heller. Hon och husse passade på med lite singel-träning och roliga tanke-pussel (Nina Ottosson), så hon var nöjd hon med!

Vår vackra lilla Pirelli leker med en av de leksaker som "mommo"
köpte; en pipis med svans, kan det bli mycket bättre?! (ler)


Jackie försöker knycka pipleksaken


Pirelli och lilla bäbisen


Niki inspekterar de nya "godisarna" jag hittade i Haparanda. En rätt
skojig sak; en kub av djurhud / ben med ett hål i som man kunde
få ut godis genom. Godisarna som var i var inte så uppskattade, men
när jag bytte till Frolic blev det fart!


Godiskuberna, som de såg ut innan hulliganerna gav sig på dem!
Numera är de uppätna, rubb och stubb!


Pirelli gillade kuben skarpt, redan innan jag bytte godis i dem.


Danica inspekterar skeptiskt en av de godisar hon fått ur kuben


Pirelli


Hur söt får man vara egentligen? Pirelli-bruden


Jackie och Penske; liten och stor


Men liten tycker inte hon är liten, så hon knyckte Penskes kub också


Så han fick vara utan en stund, till matte hjälpte honom att få tillbaka
sin kub


Niki-lilltroll


Husse, med det nästan färdiga golvet i vår nya halla. Den är helt klar
nu, förutom lite isolering i taket och ett fönster som ska in i ena
dörren. Jag är sååååå nöjd!


Danica i poserar i Haparanda, utanför Ö&B.


Pirelli hade nog kunnat tänka sig att ta plats som praktikant på
Djurmagazinet i Haparanda, om inte annat som prov-smakerska!
Svårt att sitta tillräckligt stilla för en mobiltelefonkamera, men visst
är hon söt här hon sitter framför ett helt ställ fullt av godsaker?!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0