Mask-fobi!!!

2011-09-06
Ja jisses, har man inte lärt sig annat på hundsjukvårdskursen, så har man i alla fall lyckats få en riktig mask-fobi! Vidriga små varelser som kan inta våra trollungars kroppar OCH i vissa fall t o m våra egna! Jag, som innan valparna föddes i början av fjolåret, var mega-kräsen, står nu och analyserar bajs på löpande band! Nitisk med att plocka upp är jag också, men det har jag varit hela tiden, åtminstone i rastgården och hemma på gården. För vissa vidriga kryp, måste ju alltså bajsas ut först, och komma tillbaka in i systemet igen innan de kan utvecklas till maskar! Oj, oj, oj, jag ringde t o m SVA igår och pratade med en kunnig veterinär. Man rekommenderar ju nämligen inte att man avmaskar om man inte har väldigt starka skäl för det, då man börjat se en ökad tendens till resistens hos maskar. Men sen är det ju inte bara det att tro eller veta om de har mask, man ska ju även ha en teori om vilken sorts mask de har för att välja rätt sorts avmaskningsmedel. Är ju lätt att tänka att man tar ett som tar brett spektra, men då ökar man ju risken för resistens ännu mer, för man ska ju bara försöka avmaska mot just den parasit de har, OM de har någon. Veterinären på SVA rekommenderade att man skickar in ett avföringsprov till dem för analys, innan man sätter in någon form av behandling. Det kostade 286:- + moms / prov... Men man kunde få 3 olika prover samanalyserade, vilket innebär att jag BARA skulle behöva betala för 3 prov. Samtidigt så tyckte hon inte att jag behövde få Kickan och Senna analyserade, för tydligen är det ytterst ovanligt att annat än valpar och unghundar har maskinfektioner. Så rekommendationerna säger inte ens längre generellt att man ska avmaska hela flocken för att man sett mask hos en hund! Händer mycket inom veterinärmedicinen nu!
Jag har egentligen inget annat som stödjer mina misstankar, än en tunn Jackie, och en ny-förvärvad hypokondri hos mig själv efter allt man läser om på hundkursen! (ler)
Samtidigt är det ju väldigt bra, att man blir om sig och kring sig och tar reda på saker och ting. För egentligen är det väl så man borde göra, vid minsta misstanke, att man skickar in ett prov. Men jag undrar om min delvis omvända kräsen-mage klarar att gå så långt... Tur vi har en husse att tillgå i så fall! (ler)

Igår var jag till tandläkarn, och fick en tidig julklapp i form av "inga hål"! Så i ren glädje svävade jag in på Djurmagazinet med Penske och Danica, som fick pussas litet och snatta lite godis. Bra miljö-träning!

Överväger en pluggfri dag idag, och istället ge mig lite tid att pyssla med lite smycken... Får se hur det blir, vill inte riskera att tappa den plugg-energi jag lyckats uppbåda!


Husse fick göra en blixt-utryckning till Luleå i fredags, och en överlycklig
Kickan tog plats med honom i bilen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0