Funderingar...

2011-03-24
Jag har funderat på en sak rätt länge, men det har aktualiserats nu under brinnande hockey-slutspel.
Det gäller detta med "rasism" och "jämlikhet", två begrepp som vi uppenbarligen lägger olika substans under.
Varför pratar vi om jämlikhet i samma andetag som vi vill kvotera in fler kvinnor på glamorösa jobb? Men vi nämner aldrig att vi ska kvotera in män i kvinno-dominerade yrken. Varför pratar vi om Kvinnojourer, etc, men man hör aldrig talas om något motsvarande för män? Jag hoppas åtminstone att det finns! Vi har årliga kontroller för både cancer i underlivet och våra bröst. Prostatacancer är en av de vanligaste cancerformerna, men det finns inga rutinkontroller för män. Här har ju dock herrar Aschberg, Fylking mfl gjort en heroisk insats med både mustasch-kamper och promenader. Men samhället som tar så stort ansvar för den kvinnliga biten, vad görs för männen från det hållet?
Är "jämlikhet" bara något som gäller, när det är kvinnor som ska få det bättre? Nu finns det säkert flera som blir arga på mig för mitt försvar av männen, men har inte ni karlar som ni lever ihop med? Söner? Pappor? Det är män som räknas till den grupp av hemska varelser som bara förstör för oss kvinnor, och då förstår vi, att det är dags att tänka om när det gäller "jämlikhet" och låta begreppet stå för vad det egentligen betyder!

Rasism, här pratar vi om hudfärg och annat språk i första hand. Vi får inte baka "negerbollar", det ska numera heta chokladbollar. "Vitlök" då? Måste vi ändra namn på det med? Negrer är ju faktiskt ett folkslag, och jag förstår inte vad det ska vara för mer kränkande i det begreppet än att vara "norr- eller sörlänning"? I vårat land tror jag vi är mer kränkande mot varandra beroende av var i landet vi bor, än vad vi är mot det vi nu uppenbarligen får kalla "ny-svenskar". Titta bara på en eminent hemsida som heter www.motorsportivarmland.nu, under rallycross-forumet (OBS! jag är inte sarkastisk mot hemsidan som är toppen, utan mot de fegisar som skriver dumma saker anonymt i första hand!). Då ser ni hur vi norrlänningar är! Ett jäkla pack som bara ska ha vår vilja igenom, och inte bryr oss om andra, etc. Skulle detta vara skrivet om "ny-svenskar", då skulle det tas upp i riksmedia, och hamna under rubriken "rasism". Sen kan man ju inte låta bli att tänka tanken hur folk har det med geografin egentligen, för under begreppet "Norrlänningar" ligger i bland bara "Fredrik Tiger" eller möjligen "Kalix", men när jag läste geografi var Norrland allt ovanför Dalälven, till vi kommer till Lappland... Sen vad Fredrik Tiger gjort... Tja, han har hävdat varje förares rätt till ett rättvist tolkat och följt reglemente. Sen att det inte föll på läppen hos alla, det kanske kryddats av att Tiger samlar SM-guld på hög, och får läggas under den svenska jante-lagen?!

Titta i Hockey-slutspelet, hur man rackar ner på de norrländska lagen, och ju längre norrut desto sämre. En sak att man gör det supportrar emellan, men när sk opartiska reportrar gör det... Då är det inte ok i min värld. Oavsett vilka spelare eller vilka ledare man haft i Luleå Hockey, har man alltid varit Elitseriens svarta får. Varför?

Vi har våra vänner spridda över hela landet, från norr till söder, och det har definitivt inte att göra med var de bor om vi tycker mer eller mindre om dem! Vi trivs jätte-bra i södern, men det är i norr vi valt att bo helt enkelt.

Nästa rasistiska fråga, är den som gör mig mest upprörd. Det är inte ok att kalla någon "neger" eller "svart", trots att det är en hudfärg man fötts med och borde vara stolt över. Åtmionstone om man tittar på köerna till alla solarier, utlandsresenärer, etc, som ger vad som helst för lite solbränna. Men att kalla någon fet, det verkar ok, trots att detta är ett faktum människor har som enorma ok. Ingen människa vill vara överviktig, det kan vi en gång för alla slå punkt för, och det är absolut inget vi är födda till att vara. Oftast bor någon sjuklig förändring bakom, både fysiska och i vissa fall även psykiska. Varför är det då t o m ok för en läkare, att kalla dig fet? Att skylla alla dina krämpor på övervikt pga en motvilja att undersöka överhuvudtaget för att du är tjock? Alla läkare är absolut inte så, men det förekommer.

Jag tycker Per som ligger bakom "Glada Hudik"-gänget, har en skön livsinställning. Vi har mycket att lära av honom. Se bara hur han lyckats med sitt glada gäng, som man tidigare i princip och krasst "gömt på nån bakgata"?! När reportern i SVT kommenterade att han kallade sina adepter "utvecklingsstörda", något man som reporter fått lära sig att inte göra, för det är ett laddat ord. Svarade han bara :
- Ja, men jag kallar mig själv för "normalstörd"!
Jisses, det måste väl ändå ha betydelse vad man lägger under de ord man använder?
När jag gick sjukgymnast-utbildningen var det i ropet att man inte fick kalla de man behandlade för "patienter", för då var det ordet plötsligt också laddat. Man övervägde ordet "kund", men det blev ju bara patetiskt, och de flesta av oss tyckte det lät som om vi var i en helt annan, mindre laglig bransch... Sen blev det "vårdtagare", och i min värld är det precis detsamma som "patient", beroende vad man lägger under begreppet som sagt.

Likadant som detta med att svära. Vad är det som är fulare med att säga "fan" som kraftuttryck, än "attans", om jag med båda orden menar samma sak? Ingen, i min värld!

Lite härliga bilder som avslutning på en vass och allvarlig text :


Penske-puss har somnat på Djurmagazinet-nallen


Niki leker med en ox-knota


Robert (i mitten), Danica till vänster i bild, Kickan till höger och Senna
på golvet


Utslagen Danica


Lika utslagen Senna och Robert, alla 3 på rygg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0