Frångått principer...

2010-03-11
Ja, tiden går, och man gör sitt bästa för att hinna med. Känns som om man önskade att dygnet hade ännu fler timmar, så man skulle hinna spendera ännu mer tid med ungarna. För det är verkligen de mysigaste stunderna på dygnet! Härligt har det varit i alla fall, att Robert nu varit hemma två helger på raken, och det märks att han trivs. Framförallt är det roligt att se hur han njuter av att ungarna visar honom allt större intresse. Att det inte längre bara är jag som gäller om vi båda kommer samtidigt in i köket. Även helgen är planerat att vara hemma, och eventuellt kommer en kompis och tittar på en valp på lördag. Även om det kommer att bli som att slita hjärtat ur kroppen på en, när den dagen kommer, så är det här verkligen ett hem jag skulle unna en av mina bässar! Men bara tiden kan utvisa hur det blir.

I veckan har jag frångått mina principer när det gäller hundträning x 2. Jag är helt inne på Fredrik Steen´s linje, att man ska träna hundarna till att förstå hur man vill att de ska vara. Man ska inte behöva hjälpmedel till det. Men även om det känns som om Senna´s skällande minskat en aning, så fortsätter han att vara rätt obstinat framförallt när det är främmande här och han vill ha uppmärksamhet. Än värre är Kickan som skäller både när det kommer någon, och när hon ser någon på vägen utanför fönstret. Så igår beställde jag ett anti-skäll-halsband med fjärrkontroll. Svindyrt, men jag tror mer på en grej som jag styr och kan lägga till kommandon så att det inte bara blir associerat med själva halsbandet. Återstår att se hur det funkar, men nu har jag svalt min stolthet och bestämt mig för att testa.

Samma sak så har jag beställt ett "ut-och-gå-hjälpmedel" till Kickan. En "gentle-leader" som ska motverka att hon drar. Jag tror egentligen inte på sånt heller, utan är helt inne på den linjen att man ska stanna så fort de drar, så de inser att de inte får några fördelar av att dra i kopplet. Men dels är det ganska tålamodskrävande att göra det varje promenad man är ut på, samt att min kropp kommer att ge upp inom en snar framtid om det fortsätter som nu. Så nu tänkte jag att jag testar i alla fall, så får vi se om det är pengar i sjön eller glad kropp... Jag kommer självklart att fortsätta med den ursprungliga träningen att jag stannar när hon drar, men om jag slipper göra det varje promenad, är risken för sammanbrott betydligt mindre. Återstår att se, och jag återkommer med besked om hur det fungerar längre fram. Har inte fått någon av grejorna än.


Många tror att somliga är påtvingade hundlivet, men spana in mannen
på bilden; han njuter av livet som "hundfarmare"!




Puss Pappa!


Pricken och Niki i min famn. Underbara lilla katt, som fyller 14 år i
Maj, men fortfarande är som en unge i både lynne och kropp!



Kommentarer överflödiga!


Mattes lilla Niki!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0