Första julen för trollungarna!


2010-12-27
Jisses, vilken kort jul-helg det var i år! Han ju knappt påbörja första portionen mat, så var helgen slut, kändes det som i alla fall. Rätt kylslaget har det varit, men man har insett att bra kläder kommer man långt med. Julafton och dagen före, körde jag spark med alla sju, och hade rätt bra varmgång trots att det var mellan -20 och -15 båda dagarna. Juldagen hade vi bus-på-gården dag, för att inte köra slut på mina små änglar. Igår förärades Danica, Pirelli och Senna av en promenad och bus på gården med husse. Övriga fyra körde jag spark med igen. Jag och Kickan var ut en sväng på isen. Där misstänker jag att Sven-Olof Lindahl precis varit och sladdat ett spår, för det var alldeles slätt och hårt; en rent euforisk upplevelse! Det gick undan kan jag meddela. Kickan drog som en galning, och jag sparkade som en ännu större galning. Sjö-blöt i svett var jag när jag kom hem, och efter även Jackie fått en liten tur på isen, var det välkommet med en bastu! Jackie körde jag givetvis inte lika fort med. Valparna få själv styra tempot, och jag låter dem i princip knappt dra alls, utan sparkar hela tiden. Dessutom kör jag bara korta sträckor än, så man inte förstör deras leder.
Papa har förövrigt fixat så vi får låna en släde av en av hans kunder, en super-trevlig karl från Ryssbält. Skönt att slippa köpa själv nu direkt, för det är en rätt ansenlig summa pengar det rör sig om!

Julafton förflöt lugnt och skönt. Mamma och pappa var här, och vi åt gott och spelade spel. Trollungarna fick var sin tjurmuskel inslagen i paket av "mormor" (mamma), och det var poppis! Sedan de fått upp paketen hjälpte vi dem att ta bort pappret, så det inte skulle åka i magen av bara farten. Men sen fick vi jaga Penske x flera, när han var och hämtade pappret. Det luktade ju jätte-gott!!! (ler)



Senna, Jackie och Danica försöker ta samma julklapp av "mormor"




Pirelli och Jackie hjälps åt! Eller... troligen vill de ha samma julklapp!


Niki kalasar!

Kickan är i höglöp, och har så varit över julhelgen, börjar väl förhoppningsvis närma sig slutet nu. Men det lustiga är att kära kastrerade Senna först som väntat inte visade henne något intresse, vilket hon i det närmaste blev sur över. Men till slut hade hon övertalat honom, och han var på G. På julaftons-förmiddagen hade det gått så långt så de till och med hade "häng". Vilket vi märkte då Senna skrek till av smärta, när Kickan kände för att promenera iväg. Trodde inte detta var något Senna skulle klara av, med tanke på att hans "bollar" is no more... Nåväl, med tanke på att man med blotta ögat kan se hur okapabel han är numera, borde vi inte behöva oroa oss för att behöva köpa Gevalia i Mars! (oväntat besök av valpar)

Nu har vi börjat gruva oss inför nyår. Kickan är helt oberörd av fyrverkerier, medan Senna tvärtom är jätte-rädd. Återstår att se var vi landar med valparna som hittills varit helt stabila. Men när de är så många är risken att de påverkar varandra i "fel" riktning... Hoppas verkligen inte det! Vad jag däremot hoppas på, är att folk använder huvudet och respekterar lagen i år. I Kalix Kommun gäller regler om att man bara får använda fyrverkerier inom detaljplanerat område mellan 20-02. Då får man ju i alla fall en stund på sig att rasta hundarna under dagen. Men blir det som det brukar, brukar det smällas på hela dagen, och det gör mig verkligen förbannad. Lite respekt för de som är rädd hade man ju kunnat önska... Däremot förväntar jag mig absolut inte ett fyrverkeri-fritt 12-slag, det hör till, och det är betydligt lättare att minimera rädslan hos sina små om man vet när det är dags.


Pirelli och Niki vaktar noggrannt så att "morfar" kommer ihåg att
inte äta upp allt!




Gudmor-Emma har undervisning om hur man skalar potatis! Eller också
är det tiggeri på hög nivå... Alla utom Senna älskar rå potatis, och
så fort det låter i slasken när man häller från påsen, samlas gänget!


Trötta barn


Årets knäck tog 3 tim och 15 min att koka, men blev perfekt! Tur
dessutom att det innebar att Robert han komma hem och assistera
med att hälla i formarna. Stadig på hand kan man lugnt säga!


Smyg-fotat i djupsnön hos mormor och morfar


Deras fina flaggstångs-julgran syns ända nedifrån oss, och är helt
underbart fin!


Hemma, kvällen före julafton




Niki försöker plocka av Pirelli tomte-mössan


Pirelli-tomten


Penske-tomten


Jackie-tomten


Niki-tomten






Danica-tomten


"Mormor" klär på Kickan


Tomte-Kickan


Tomte-Senna


Tomte-pappa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0