Fullt upp!

2011-06-07
Jaha, då är man till och med en bit in i Juni då, och man upphör inte att förvånas hur fort tiden går. Men det kanske har att göra med, att man alltid har något på agendan som väntar på att göras. Svärfar och Robert har nu höjt hela staketet på övre delen av gården, så nu ligger höjden runt 2,06 och bör bli en tuff nöt att forcera även för våra höjdhoppande hulliganer. Jag och Gunnel passade samtidigt på att höja altanräcket, med hjälp av kompost-galler. Det är nu ca 1,50 högt, vilket var rätt lätt att mäta då det är ungefär samma höjd som svärmor mäter ovan backen. Jackie gjorde ett försök att ta sig över, men det misslyckades, så man får hoppas att det avskräcker till fler försök i framtiden! Skönt var det i alla fall, för då kunde de vara ute med mig medan jag planterade lite blommor i krukor, lådor och amplar. Jag har hört talas om att myggen inte gillar Tagetes, men det gör jag, så nu är det mycket Tagetes i synnerhet runt vår altan! Jag fick även en stam-fuchsia (eller hur man nu stavar till det då...) av min gulliga mamma som handlat en massa fina blommor till oss!


Svärfar och Robert bygger högre stängsel. Vårt gärdsgårdsstaket är
kvar, så egentligen är det främst de höga stolparna man ser. Men
visst har vi ett eget litet "Alcatraz"! (ler)


Häggen vid altanen, som blommar alldeles för tidigt! Jag vill att den
väntar till midsommar, som det brukade vara för några år sedan...


"Fort Knox", altanräcket också höjt!


Vår nya fina grill, som vi fått av mamma och pappa, är flitigt använd!

Efter stängslet var så klart det kunde bli, började svärfar och Robert att snickra på vår kallfarstu. De var riktgit flitiga, och den är nu färdigt uppspantrad och även fönsterkarmen på plats. Men nu står vi lite stilla till vi hittat dörrar. En har svärmor och svärfar, men vi behöver en till, och har inte riktigt hittat något vi vill ha på vare sig blocket eller återvinningen. Nytt är inte att tänka på, för vi är ju fattiga hund-puckon! Men jag tror det blir jätte-bra, och tanken är att det blir en dörr ut på gården, innanför stängslet, och den andra ut på resten av gården då. För då slipper vi grind i stängslet. Kan ju bli vissa problem vid gräsklippning, men... Kommer tid kommer råd!

Malin och Magnus med söner var och hälsade på i lördags, Ozzys familj alltså. Så de fick känna på lite hulligan-pussar. Trevligt var det, och jag hoppas det inte dröjer alltför länge till nästa gång.

Jag tror Kickan och Pirelli löpt klart nu, medan Niki och Jackie är i höglöp och har lite underligheter för sig tillsammans... Det vallfärdar karlar hit, och vem hade kunnat förvänta sig annat med så stiliga töser som luktar så gott?! (ler) Men det är lite olustigt då det främst varit jakthundar, och vi har ju tre andra tjejer som kanske plötsligt blir intressant när de ändå hittat hit... Åsyftar fåren! Men hittills har det gått bra även med det, tack och lov!


Mitt nya "vapen" i rastgården = vattenslang med pistolfungerande
dusch-munstycke! Det är flitigt använt när det skälls, men trots det
så är det väldigt skoj att bita i vattenstrålen! (Niki & Pirelli)



Niki-Nyfiken

Vi har varit en hel del på bad-turné till Frevis, men nu börjar det fylla på med rätt mycket camping-gäster, så nu blir det mindre med det ett tag. Får återuppta det igen till hösten, även om det kan bli nån sväng dit tidigare än så. Är ju så himla fint när det är så långgrunt, så hundarna kan springa och busa i vattnet. Vi har börjat fara till mammas fasters stuga, också den på Frevis. Där är det en trevlig väg att gå till stugan, som man garanterat är själv efter då de har en bom som vi fått lov att smita under, men då är det genast djupare och mindre tilltalande vatten.


Kickan med sin leksakskorv, som även hade pip-funktion... i ca
fem minuter eller nåt, innan hon hade "dödat den"!








Kickan och Danica




Det sägs att "även små män kastar långa skuggor", men i det här fallet
är det jag och moster-Rut som är skyldiga!


Danica, med en vatten-avruskande Kickan i bakgrunden.


Danicka Panica bus-fia! I attackposition väntande på Kickan som är
i vattnet och hämtar sin leksaks-korv


Bus-öron-bakåt!


Söt-trollet ser nästan rädd ut på den här bilden, men det är bara
bus för hela slanten!




Penske och Pirelli


Penske och Pirelli, ser nästan ut som den JPS-sponsrade Lotus som
bl a Ronnie Peterson körde med (i svart och guld)

Kickan har förresten haft en fästing! Den satt under ögat, på kinden. Äckliga monster, vad har de här uppe i vårt Norrländska paradis att göra?!


Knölar både här och där, på stackars Kickan som fått både varande
böld och fästing.

Kickan har haft en knöl på bakpartiet ett tag, som jag hittade runt påsk nån gång och som jag tolkat till en fettknöl. Jag har haft för avsikt att få den undersökt, men det har inte blivit av. I fredags började den vätska lite, och igår upptäckte jag att det gått ordentligt hål i den och bildat en krater som det kom var ur. Nu rengör jag morgon och kväll, och behandlar även med kådsalva som är suverän till att dra upp var med. Men för säkerhets skull ska vi till veterinär i Gammelstad på torsdag, och kolla så det verkligen bara är så banalt som vi tror. Passar på då det även var dags att hämta hem Prickens urna...


Danica Lönneberga hade oturen att råka få med sig en av trollens
bäddar, som mamma köpt till dem på ÖB, till soffan, och så råkade
det ramla ur lite fyllning...


Niki käkar märgben som tidigare var fyllt med låtsas-märg, men som
för dagen var fyllt med Mamma Scan´s köttbullar och GEAS Blodpudding!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0