Crazy dogs!

2011-08-23
Jaha, sedan i lördags befinner sig prinsessan Danica i höglöp, och det verkar smittsamt för hela flocken är skvatt galen! Nåja, inte riktigt, men energi-nivån är klart uppdragen, för att inte kallas stressad!
Får trösta mig med att det bara är några dagar kvar... Än inga större griniga tendenser från frökens sida, så vi hoppas hon får en lugn skendräktighet den här gången!
Problemet med den uppstressade stämningen, är att vi skäller extra mycket. Något som inte är särdeles bra för matte, som har sin första dator-träff på hundkursen ikväll... Låter inte så vackert i mikrofonen om det skäller i bakgrunden... Nåja, får försöka köra race och lägga spår innan det börjar, samt förse trollen med tjurmuskler! Men tiden är svår att få ihop, för 14.30 och 15.00 ska jag och pappsen till optikern, och 16.45 ska vi vara inloggade... Där mellan måste utfodring också ha skett, eftersom träffen är två timmar... Inte bara hundarna som är stressiga nu! (ler) Nåväl, allt ordnar sig!

Jag har i alla fall hunnit läsa igenom de tre första kursbreven, och det är såååå intressant!
Måste ta chansen att här rekommendera alla att försöka ha kolla på normal-temp och helst även normal puls på sina hundar. Har aldrig tänkt på det själv tidigare, inte förrän jag läste om det nu. Men de flesta föräldrar har nog jätt-koll på om deras ungar är låg-tempade, etc. På hunden är det extra viktigt, eftersom de har ett normal-temps-intervall från 37,5 - 39,2. Dvs att en som är låg-tempad har ju feber vid en temp som för andra är normal, och det är ju ett ganska stort spektra. Dessutom stiger tempen några tiondelar hos veterinären, för att hunden blir stressad. Så har man koll på hundens normal-temp, har man underlättat mycket! Här blev det termometer fram, när jag läst det området. Så jag tempade hela gänget och skrev upp det i hundboken, inklusive datum och kommenterar om hur de uppförde sig under mätningen. Nu har jag för avsikt att följa upp detta några gånger för att få fram ett snitt.
Därefter plockade jag fram mitt stetoskop och lyssnade på hjärtan samtidigt som jag pulsade. Det är svårt att pulsa hundar, för de har något som kallas respiratorisk arytmi, dvs de har högre hjärtfrekvens och därmed puls på inandning, samt att de i allmänhet har en rätt oregelbunden puls. De kan även ha ett sjukdomstillstånd där varje hjärtslag inte ger upphov till ett pulsslag, vilket man kollar genom att lyssna på hjärtat samtidigt som man pulsar. Tack och lov hade inget av våra troll någon tendens åt det hållet, och deras puls låg klart inom normal-intervallet.

Hoppas jag inte tråkar ut er med sånt jag läst, för jag tycker det är så intressant och just såna saker man verkligen kan göra för att förbättra förutsättningarna för friska hundar, alternativt rätt omhändertagande av sjuka hundar, är ju av godo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0