Lugnet efter stormen!

2011-04-12
Idag är det värre lugnt i flocken, har nog inte upplevt något liknande med det här gänget tidigare. Men trots det inte på ett sätt så man blir orolig. Har nog mycket att göra med att Jackie är så lugn och försiktig idag, efter gårdagens tilltuffsning. Hon brukar annars vara den som har för mycket överskottsenergi och får igång de andra.

Efter raggar-slagsmålet vi hade för några veckor sedan i rastgården, har det varit hur lugnt som helst i flocken. Tendens till att somliga vill vara för ivriga på kvällsrundan, när de får vara lösa, vilket vi misstänker att beror på att det snart är dags för löp hos somliga. Men inget som bekräftar det än. Danica har satt sig i respekt i flocken, och är hur gullig som helst i övrigt, och så länge de andra låter henne vara har det varit lugnt. Igår höll hon t o m på att leka med de andra här inne, vilket är länge sen senast. De var ute en stund i rastgården, och jag hade dörren in öppen ett tag. Men efter ett tag började det dra så kallt på golvet, så när Danica och Senna kom in så stängde jag. Efter ett tag ville de ut igen, och eftersom det varit så lugnt var jag inte ens orolig när jag släppte ut dem. Än en gång lämnade jag dock dörren öppen för att åtminstone ha bra koll med hörseln. Jag hant knappt av med skorna inne, förrän jag hörde att det blev bråk. Pirelli kom inspringande, för hon tycker inte om bråk. Kan leka våldsamt och låta farlig, men när det verkligen gäller tar hon till flykten = skönt! Så jag hoppade i skorna och ut. Tyvärr stängde jag ju inte, så Senna och Pirelli följde efter mig ut, och på sitt lilla tafatta sätt ville de väl få stopp på bråkmakarna, vilket idag var som vanligt Niki och Danica, men desto ovanligare var det Jackie som fick sig på nöten. Jag började med att ta tag Senna och Pirelli för att få in dem igen, och när jag drog iväg med dem, följde bråkarna efter, varefter jag han stänga den yttre dörren till inglasningen (mellan rastgården och inglasningen) så Niki och Penske blev kvar där, och så sprang Pirelli och Senna frivilligt in i huset, varefter jag fick stängt även den dörren. Under tiden rände Danica och Jackie rätt in i trädgårdsbordet, och blev nog så paff av smällen att de kom av sig i bråket. Över på mindre än en minut, men givetvis var ju Jackie tvungen att ha fått sig en reva på bogen. Hade tur och fick snabbt tag på Christina på veterinärstationen, och fick komma in för koll. Såret var så fint, att hon först inte tänkte sy, men så beslutade vi gemensamt att sätta ett stygn på mitten av revan för att hjälpa sårkanterna att ta ihop. Men vi slapp sövningen, och kom undan med bara lokalbedövning, tack och lov! Nu är det våran fina uppblåsbara krage som gäller, en gudagåva till hundägarna! Mycket smidigare än de traditionella, men funkar tyvärr inte mot alla åkommor.


Jackie med den fina kragen, som jag rekommenderar att man köper
hem så den finns om det mot alla förhoppningar en dag skulle
behövas. Tyvärr är det sällan man får planera sånt...


Lill-hjärtat Jackie, följer mig som en skugga och är en riktig har-palt idag. Hon sov som vanligt på min kudde i natt, med avbrott för en stund på husses kudde, men höll sig mer stilla än vanligt. Dessutom lät hon bli att påbörja morgonen med att busa igång de andra ungarna, så det blev lite sovmorgon idag. Nu börjar hon komma tillbaka i gamla banor, men det tar nog en stund innan hon blir trygg med de andra igen. Hon tittar lite vaksamt på dem, men har så smått börjat komma igång med lite små-bus igen. Bara bra att hon väntar lite, så får såret lite mer tid på sig att ta ihop! Så har det varit med Niki också.
Tur i oturen så var inte Kickan hemma när det small, så jag hade en hulligan mindre att få bort. Hon var med "mormor & morfar" (mamma och pappa) i Lappträsk. Hon älskar att åka bil, och blir överlycklig när hon får följa.

Veterinären frågade mig om det inte är jobbigt med dessa sammandrabbningar. Självklart är det jobbigt, men främst för att det gör ont i mig när min troll har skador, eller är ledsna på varandra. Det är inte så skoj med fakturorna till veterinären heller. Men i övrigt börjar man, hör och häpna, så smått vänja sig. Jag har kunnat hålla mig helt lugn till alla är särade, men när jag börjar söka efter skador, vilket jag kommit på att lättast görs med hjälp av en ren och vit handduk, brukar det bli lite kastanjetter i knäna. Men då är det OK, då är ju läget under kontroll, och någon he-man är man ju inte! Bara en hund-mamma med stort hjärta, som mer än gott och väl rymmer alla våra fyrbeningar!
En vän från Kilafors hade en fin bild på sin facebook som jag var tvungen att "låna", för den kändes som om den passade väldigt bra på mig :


OBS! Denna bild tillhör Suzanne B Larsson!


Pirelli har lagt sig att vila på "jul-älgen" de fått av "mommo". Härligt
att se att det inte tuggas för en gångs skull! (ler)


Penske och Niki, för bra precis ett år sedan! Tyckte den här texten
passade rätt bra... Jag har börjat med sampling och den här har jag
gjort en tavla av!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0