Hemgjort hundgodis!

2011-04-20
Hundar som äter bra är en ynnest! Det tänker jag på nästan varje dag, då jag har av båda sorterna.
Våran Laban, min första hund, en labrador som delade mitt liv från jag var 7 till 21. Hans ätande kan man
främst sammanfatta med Emma´s ord : - Han inhalerade maten! Han åt också det mesta. Jag lärde honom
till och med att äta vinbär direkt från buskarna. Så jag skulle slippa plocka... (ler) Laban var rund och go, och
visst tänkte man ibland att det vore bra om han inte var så matglad, så skulle det vara lättare att hålla vikten. 
Sen hade vi Aki, en akita som blev nästan 14, en kräsen-mage utan dess like. Han åt när han kände för det,
och det var inte ens säkert att det var varje dag. Fodret skulle vara torrt, och maten fick stå framme, för han
åt ofta på natten. Det enda som alltid gick ner, var typ kött och liknande go-produkter, inte ens tjurmuskler for
ner på en gång! Då tänkte man på sina funderingar kring Laban, och insåg att det vore betydligt enklare att ge
diet-foder till en matglad hund.
Senna har haft Aki-stuk, fram till vi kastrerade honom. Nu äter han mycket och gärna, men långsamt, så vi
får vakta så ingen hinner knycka hans mat innan han ätiti klart. Jackie har varit som Aki, ända sedan vi började
servera trollen mat i egna skålar. Hon äter när hon känner för det. Går i vågar, ibland äter hon bra, ibland inte
alls. Men eftersom hon mår bra, och äter andra saker, samt har ok avföring, så får vi nog bara leva med det
helt enkelt. Sen har vi då Danica, och hon har ätit både snabbt och bra, fram till vi tror att hon blev sken-dräktig.
Efter det är hon lika dålig som Jackie på att äta, och även för henne går det i vågor. Penske däremot, snarast
inhalerar sin mat, och knycker helst även syrrornas. Pirelli är nästan lika snabb och minst lika matglad. Niki äter
lika långsamt som Senna, men äter bra. Igår hade dock både Niki och Senna ett ryck, där de inte tänkte äta alls,
och jag han tänka "nej, inte två till!". Men lite godsaker i maten, och allt åkte, och idag var allt som vanligt.

Detta med maten har fått mig att tänka på godis som är lika nyttigt som mat, som man borde kunna göra själv.
För ibland tror jag att de äter dåligt bara för att det serveras just i matskålen. Man ska inte pjåska med hundarna,
jag vet, men man blir ju orolig när de inte äter. Jag för bok över ungarnas matvanor, och där skriver jag även in
om någon spyr eller är dålig i magen. Detta är något jag borde gjort redan när jag bara hade en hund, för man kommer
baske mig inte ihåg sånt, och det är det säkraste sättet att hålla koll på hur hunden mår, och också bland det första
en veterinär frågar om, i de fall man får en hund som inte mår bra.

Så med detta i baktankarna, fick jag för mig att jag skulle googla lite på recept för hundgodis, och ramlade direkt in på en hemsida
som hade gott om den varan :
http://www.happytails.se/index.php?option=com_content&view=article&id=182&Itemid=141

Sen googlade jag vidare, och hittade den här :
http://www.phweb.se/Elvisen/Nagra%20recept%20pa%20hundgodis.htm

och en sida till :
http://www.motalabrukshundklubb.se/hundgodis.html

här finns även hundmat :
http://www.kvistagrans.com/hundgodis.htm

här finns bl a morotskex, till våra morots-galningar :
http://benganbus.wordpress.com/hundgodis-recept/

lite levergodis :
http://www.hundlottas.se/28468884

många bra recept :
http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=54723
och så insåg jag att samma hemsida hade ju sååååå mycket mer, dvs bla tips och råd, sjukdomar, etc. Rekommenderas!
Är lagt i mina egna favoriter också :
http://www.infoom.se/mysite/index.php?sida=54570&user=15802


Så nu har jag en hel del olika saker jag kan prova. Vet inte vad jag ska börja med, men jag återkommer med
mina upplevelser, dvs både hur det varit att tillreda och ännu viktigare hur hundarna gillar det!

Börjar bli lite tung i huvudet. Hade ett skrämskott av ont i halsen i förrgår, men det gav sig och jag andades ut. Men nu
är det tungt i huvudet och lite snuvigt, men jag hoppas även det är skrämskott, för jag har inte tid att däcka i nån förkylning!
Skönt ska det bli med påsk i alla fall, då vi får ha husse hemma fr o m ikväll och ändå till på tisdag, för de har jobbat in
skärtorsdag!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0