Bakat hundgodis!

2011-04-24
Har ju glömt att delge er att jag testat att baka lite hundkex! Jag gjorde nån blandning av flera recept och eget tycke, och det blev uppskattat kan jag säga!
Jag började med att koka den mumsiga levern, och oj så ogott det luktar i huset då! (ler) Sen skulle jag försöka köra den i min blender / mixer, eller vad det nu heter. Men den dög ju inte till det så klart, så jag körde med Roberts gamla mixer-stav, som han har kvar sen den tiden han var nån typ av träningsnarkoman. Det funkade!
Sen blandade jag i ganska mycket hundmat, men nästa gång jag bakar, ska jag vara smart nog att lägga den i blöt i förväg så behöver man jobba mindre med att få krossat kulorna! Sen satt jag i några rivna morötter, majs och gröna ärtor. Glömde sätta i persiljan, som mamma köpt enkom till mitt bak. Men jag tror det blir nytt bak ikväll eller i morgon, så den går åt! Sen satt jag nog övervägande del grahamsmjöl och resten vetemjöl, lagom för att degen skulle gå att baka ut. Men nu inser jag att jag håller på att glömma, att jag faktiskt satt både linfrön, psylliumfrön och lite vetekross i smeten också. Det är tydligen nyttigt även för hundarnas magar! Som vätska använde jag lite fil, och så räckte det med vattnet jag använt för att blötlägga fodret i övrigt.
Jag gjorde rullar som jag plattade ut, hyffsat tunna, men ändå som kex. Först körde jag på 200 grader i ugnen (3 plåtar samtidigt i ugnen) till kexen såg "färdiga" ut, och då sänkte jag till 120 grader och lät dem stå och torka i ganska många timmar, stundvis med öppen ugnslucka för att de inte skulle hållas fuktiga.
Trollungarna älskar kexen! Dessutom var de gode sugna på "degen" och jag hade flocken väl samlad runt mig under hela proceduren!

Krasst ekonomiskt har jag ingen aning om hur kexen står sig i konkurrensen, då det förmodligen går en hel del el under torkningen. Men å andra sidan vet man vad som är i kexen, dvs att de är fantastiskt nyttiga! Vi som har Danica som är inne i en anti-äta-hundmat-period, vet ju att hon får i sig i princip hundmat men med lite mer nyttigheter när hon åtminstone äter dessa kex!


Den smarriga leversmeten, innan mjölet åkt i.


Färdig deg, med mjölet på plats. Liknar nästan pepparkaksdeg! (ler)



Rullar


Plattade ut på plåten


Färdiga kex!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0