Avvaktar med operation

2014-05-13
I fredags, den 9/5, var Kickan till veterinär för att kolla det lilla "risgrynet" som jag upptäckt i hennes kvarvarande bakre juver. Den av mig förmodade tumören, är så klart en tumör, men veterinären avrådde mig till operation i det här läget. Eller som hon sa "jag hade inte opererat om det var min hund, men valet är ditt". Jag tyckte det var en bra vägledning, i synnerhet då jag själv gått i de tankarna innan besöket. Sanningen att säga upptäckte jag risgrynet redan i februari, men jag ville ge Kickan is-säsongen med fullt ös och inte ett stort sår på magen. Har hållit koll på grynet, och det har inte vuxit under den här tiden i alla fall. Nu väntar snart löp, och det är en kritisk period. Beslutet vi tagit, baserar sig på att Kickan är opererad för en tumör för ca 1,5 år sen, då man tog bort de två bakre juverraderna på ena sidan, samt att man med ett enklare snitt tog bort endast ett "risgryn" på samma ställe som detta är nu. Varken den tioöringsstora tumören eller risgrynet var av elak typ. Dessutom var Kickan väldigt blödningsbenägen, nästan på gränsen till att beté sig som en blödarsjuk. Hon är väldigt pigg, men trots allt fyller hon åtta i sommar, och en narkos är inte riskfri. Så nu är min uppgift att hålla koll på "risgrynet" - börjar den växa lavinartat, då omprövar vi beslutet om operation. Man kan ju aldrig med säkerhet veta vad det är för typ av tumör nu, men jag hoppas vi har valt rätt. I dagsläget känns det så i alla fall!
 
I övrigt så har jag redan plockat två fästingar i år! Ja, ni läste rätt! Två fästingar i ljuva norr, som efter en rekord-varm vinter, slagit knut på tilltänkt försommar och rent haft minusgrader nån natt här i maj! Jäkla monster! Penske hade en vid ökat, som precis satt sig. Den fick jag bort så intakt att den jäkeln sprang fortfarande. Var ingen lek att ta kol på den heller! Niki hade en på halsen, var faktiskt Pirelli som visade mig att hon hade den. Den var lite större, så risk finns att den suttit sitt dygn och att den hunnit spy. Hemska tanke, bara det inte var borrelia i den skiten. Tyvärr tappade den huvudet när jag tog bort den, men det verkar inte ha blivit nåt elände ändå. Peppar, peppar...
 
Danica har nu tappat nästan hela sin hår-fana. Jag fick faktiskt be henne om ursäkt! Här har jag anklagat henne för att vara väl så rund, och övervägt att gå över på light-foder för henne - och så är det bara en tunnis kvar när pälsen lossnat!
Danica har förresten för första gången varit skendräktig så man märkt det, men inte överdrivet ändå. Svullet juver, tendens till lite vätska från det också, och så har hon haft en bäbis! Jag sa till henne att det var tur för henne att hon var bra mycket snyggare själv som liten, för valet av bäbis föll på en pipis-tupp, som ser ut som en slaktad sak utan fjädrar.
Niki är skendräktig nu. Bär inget än, bäddat väldigt lite, men svullet juver och lite flåsig. Blev först orolig att hon var sjuk, men tack och lov för vi almanacka på löpperioderna, och våra pojkar berättar ju så vi även kan skriva in exakta dagar för höglöps början och slut. Det var dag 64 för Niki när jag kollade, så klockren skendräktighet alltså!
 
Vintern har varit lite si och så, med mycket halka som gjort att man varit rädd att köra så mycket med trollen, pga slitningsrisken. Men några mil på isen har det allt blivit, och vi har förärats med en räser-spark av mam-pap. Nu stundar den här hemska tiden, som alla andra ser fram emot. Själv ser jag främst fästingar, mygg, huggormar och risk för varmgång vid aktivitet - håller jag kanske på att bli hund?!
 
Lev å må!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0